Tutkimus:
Nuorten aikuisten kahvinjuonti
Elintarviketeollisuusliiton Kahvi- ja paahtimoyhdistyksen helmi-maaliskuussa 2022 teettämän nuorten aikuisten kahvinkäyttötutkimuksen mukaan kaksi kolmasosaa 18–30-vuotiaista nuorista aikuisista juo kahvia joka päivä. Vastaajista 63 % juo päivittäin vähintään mukillisen kahvia ja 26 % vähemmän kuin mukillisen.
Kahvikulttuuri näyttää jatkuvan Suomessa vahvana myös tulevaisuudessa. Nuorten aikuisten kahvinkäyttötutkimuksen vastaajista 72 % arvioi, että heidän kahvinjuontinsa pysyy jatkossa ennallaan ja 15 %, että se lisääntyy. Vain 13 % arvioi vähentävänsä kahvinjuontia.
Nuoret aikuiset monipuolistavat kahvikulttuuria
Nuorten aikuisten, kuten muidenkin suomalaisten, suosituin kahvi on joko vaaleapaahtoinen tai tummapaahtoinen suodatinkahvi. Vastaajista 59 % käyttää vaaleapaahtoista ja 55 % tummapaahtoista suodatinkahvia vähintään useita kertoja viikossa. Lisäksi nuoria aikuisia houkuttelevat espresso tai espressopohjaiset maitokahvijuomat, kuten latte, cappuccino tai flat white. Myös pikakahvi ja valmiit kahvijuomat kuuluvat nuorten aikuisten kahvikulttuuriin, mutta niitä nautitaan harvemmin kuin perinteisiä suodatinkahveja. Kahvinkäyttöä lisäävät nuoret aikuiset uskovat jatkossa juovansa nykyistä enemmän valmiita kahvijuomia, espressokahvijuomia ja tummapaahtoista suodatinkahvia. Kahvin valintaan vaikuttavat eniten maku ja positiivinen tuotekokemus.
Kahvinjuonti aloitetaan yhdessä perheen kanssa
Kahvi kuuluu kiinteästi yhdessäoloon läheisten ja ystävien kanssa niin arkena kuin juhlapäivinäkin. Suurin osa vastaajista (76 %) on aloittanut kahvinjuonnin kotona yhdessä perheen kanssa. Se on muodostunut tottumukseksi, johon yhdistyy hyvän maun lisäksi paljon positiivisia ajatuksia, kuten virkistys, rentoutuminen ja sosiaaliset suhteet. Kahvitteluperinteen jatkumisessa tärkeä merkitys on ollut isovanhemmilla, joiden kanssa vietetyt kahvihetket nousivat esiin kysyttäessä nuorten aikuisten rakkaimpia kahvimuistoja.
Kahvinjuontiin motivoivat erityisesti hyvä maku (75 % vastaajista), sosiaaliset tilanteet (74 %) ja tapa tai tottumus (65 %). Moni kokee, että kahvihetki tauottaa mukavasti päivää, auttaa pysymään hereillä ja valppaana sekä auttaa pitämään mielialan hyvänä. Kuluttajatutkimukseen osallistuneista 59 % kertoi, että aamu ei käynnisty ilman kahvia.
Webinaari:
Tutkimus nuorten aikuisten kahvinkäytöstä
Elintarviketeollisuusliiton Kahvi- ja paahtimoyhdistyksen toimeksiannosta tehtiin vuonna 2022 nuorten aikuisten kahvinkäyttötutkimus. Foodwest Oy toteutti kuluttajatutkimuksen verkkokyselynä viikoilla 8–9/2022 ja siihen osallistui 521 iältään 18–30-vuotiasta nuorta aikuista. Vastaajien ikäryhmittäinen ja alueellinen jakauma on väestöä edustava.
Webinaarissa 11.5.2022 Kahvi- ja paahtimoyhdistyksen asiamies, johtaja Marleena Tanhuanpää Elintarviketeollisuusliitosta kertoi kahvin kulutusluvuista Suomessa ja Foodwest Oy:n tutkimusjohtaja Suvi Luoma esitti nuorten aikuisten kuluttajatutkimuksen tulokset.
Kuvaa klikkaamalla pääset katsomaan webinaarin tallenteen.
Nuorten aikuisten kahvinkäyttö-
tutkimuksen toteutus
Nuorten aikuisten kahvinkäyttötutkimuksen toteutti Elintarviketeollisuusliiton Kahvi- ja paahtimoyhdistyksen toimeksiannosta Foodwest Oy. Kuluttajatutkimus toteutettiin verkkokyselynä viikoilla 8–9/2022 ja siihen osallistui 521 iältään 18–30-vuotaista nuorta aikuista. Vastaajien ikäryhmittäinen ja alueellinen jakauma on väestöä edustava.
Vastaajien taustatiedot (n=521)
Nainen | 50 % |
Mies | 50 % |
18–21 v. | 29 % |
22–25 v. | 30 % |
26–30 v. | 41 % |
Uusimaa | 31 % |
Muu Etelä-Suomi | 19 % |
Länsi-Suomi | 26 % |
Itä-Suomi | 12 % |
Pohjois-Suomi | 12 % |
Opiskelija | 45 % |
Päätoimisesti työelämässä | 41 % |
Osa-aikatyössä | 16 % |
Ei työelämässä | 7 % |
Yrittäjä | 5 % |